تاریخ : ۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ساعت ۰۹:۳۹

بازدید :339 بار

رای :

بیمه‌های حمل‌ونقل جزء قدیمی ترین انواع رشته‌های بیمه‌ای است
که پیشتر از سایر رشته‌ها پا به عرصه وجود نهاده است . از آنجایی که عمده تجارت در سطح بین‌المللی بین کشورها انجام می‌پذیرد، حمل‌ونقل کالا بین کشورها جزء لاینفک این تجارت می‌باشد. در این نقل و انتقالات خطرات زیادی محمولات را تهدید می‌نماید و به همین جهت بیمه‌های حمل‌ونقل بمنظور تحت پوشش قرار دادن این خطرات بوجود آمده است.

 

بیمه‌های حمل‌ونقل جزء قدیمی ترین انواع رشته‌های بیمه‌ای است که پیشتر از سایر رشته‌ها پا به عرصه وجود نهاده است . از آنجایی که عمده تجارت در سطح بین‌المللی بین کشورها انجام می‌پذیرد، حمل‌ونقل کالا بین کشورها جزء لاینفک این تجارت می‌باشد. در این نقل و انتقالات خطرات زیادی محمولات را تهدید می‌نماید و به همین جهت بیمه‌های حمل‌ونقل بمنظور تحت پوشش قرار دادن این خطرات بوجود آمده است. با توجه به اینکه عرصه تحقق این خطرات محدود به کشور یا محدوده جغرافیایی خاصی نمی‌باشد، لذا شناسایی دقیق ریسک‌هایی که محموله را در فرایند جابه‌جایی چه در نقل و انتقالات داخلی و چه در نقل و انتقالات بین‌المللی تهدید می‌کند، امری ضروری است .
این پژوهش با استفاده از اطلاعات تجربی شرکت‌های بیمه، و ادبیات موضوع و کلوزهای  A ، B ، C ، Total loss بیمه‌گران لندن، ریسک‌هایی که محموله‌های زمینی، هوایی و دریایی را تهدید می‌کنند، شناسایی کرده است. ریسک‌هایی که کالاهای حمل شده را تهدید می‌کنند به 4 گروه خطرهای مرتبط با وسیله حمل، خطرهای مرتبط با بار، خطرهای مرتبط با عوامل انسانی و سایر عوامل تقسیم‌بندی  می‌شوند. با توجه به ماهیت بین‌المللی بیمه‌های باربری، ریسک‌های شناسایی شده در این بخش در ایران و جهان تقریبا مشابه هستند. مجموعه چند ریسک‌ مرتبط با حمل‌ونقل سبب شکل‌گیری یک فاکتور موثر بر حق‌بیمه باربری می‌شود. بیمه‌گران برای تعیین حق‌بیمه معمولا فاکتورهای مذکور را در فرم پیشنهاد بیمه‌گذار مورد سوال قرار می‌دهند. پس از شناسایی ریسک‌های بیمه‌ باربری، با استفاده از آیین‌نامه‌ها و مقررات داخلی، فرم‌های پیشنهاد ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه داخلی و کتب و مقالات بیمه‌ای، فاکتورهای تعیین‌کننده حق‌بیمه باربری در ایران نتیجه گیری شدند. این فاکتورها عبارتند از:  نوع و خصوصیات محموله، نوع بسته‌بندی، طریقه حمل (هوایی، زمینی، دریایی) مشخصات وسیله حمل، دفعات حمل، انتقال کالا از یک وسیله حمل به وسیله حمل دیگر، مبدا و مقصد، مسافت و مسیر حمل، قلمرو جغرافیایی، نوع و دامنه پوشش، دوره اعتبار بیمه‌نامه، نحوه پرداخت حق‌بیمه، عوامل غیر قابل پیش‌بینی از جمله تغییر مسیر و خطرات اضافی و ... چنانچه فرم پیشنهاد با استفاده از این فاکتورها طراحی شود باعث می‌شود بیمه‌گران بتوانند به خوبی ریسک پیشنهادی توسط بیمه‌گذاران را مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش ریسک مذکور و همچنین دریافت حق‌بیمه متناسب با ریسک مورد پذیرش بطور دقیق تر تصمیم‌گیری نمایند.
پس از نتیجه‌گیری فاکتورهای تعیین کننده حق بیمه در ایران، فاکتورهای تعیین کننده حق‌بیمه کشورهای امریکا، سوئیس، چین، ژاپن، هند، استرالیا، سنگاپور، مالدیو و انگلستان بر اساس فرم‌های پیشنهاد مورد استفاده شرکت‌های بیمه‌، کلوزهای A،B،C، Total loss  انستیتو بیمه‌گران لندن و ادبیات موجود شناسایی گردید. این فاکتورها تا حدود بسیار زیادی با فاکتورهای تعیین کننده حق‌بیمه در ایران شباهت داشتند و بجز چند عامل مانند  سابقه خسارتی بیمه‌گذار، نام شرکت حمل کننده و مشخصات شرکت مذکور که در فرم‌های پیشنهاد در ایران نادیده گرفته شده است، سایر عوامل تعیین کننده حق‌بیمه در ایران و کشورهای مورد مطالعه مشابه می‌باشد. در این طرح تلاش شده تا با بهره جستن از این فاکتورها و همچنین عوامل ریسک شناسایی شده فرم‌های پیشنهادی طراحی شود تا با استفاده از آن اطلاعات مرتبط با کلیه شرایط و خصوصیات آنچه قرار است بیمه شود را در اختیار بیمه‌گر قرار ‌دهد . بیمه‌گر با استفاده از اطلاعات مندرج در این فرم نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش ریسک مربوطه تصمیم گیری می‌کند . از این رو ضرورت طراحی صحیح فرم پیشنهاد در بخش بیمه‌های باربری و توجه به تمامی عوامل موثر در شناسایی ریسک مورد پذیرش روشن است.
بر اساس مطالعات انجام شده در این طرح که تا حدودی برگرفته از طرح "مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته‌ی بیمه‌های باربری" است، پنج فرم پیشنهاد ارائه شد. از آنجا که فرم‌های پیشنهاد هر شرکت بیمه مزیت رقابتی آن‌ها در مقایسه با شرکت‌های دیگر محسوب می‌شود لذا امکان تبعیت تمامی شرکت‌های بیمه از یک فرم پیشنهاد واحد با توجه به تفاوت در پوشش‌های عرضه شده و ارزیابی ریسک آن‌ها وجود ندارد بر این اساس فرم‌های ارائه شده در این طرح جنبه مشورتی داشته تا براساس آن‌ها شرکت‌های بیمه بتوانند با توجه به صلاحدید خود نسبت به استفاده از همه‌ی فاکتورهای موجود در این فرم یا تعدادی از آن‌ها تصمیم گیری نمایند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در این طرح در ابتدا فرم پیشنهاد ایده‌آل طراحی شد. این فرم دارای ساختاری کامل‌تر از فرم ایده‌آل ارائه شده در طرح مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر است و به گونه‌ای طراحی شده که در آن تمامی عوامل موثر بر شناسایی ریسک لحاظ شده است، اما متاسفانه در فرم‌های پیشنهاد مورد استفاده شرکت‌های بیمه، بخش عمده‌ای از این عوامل نادیده گرفته می‌شوند و همین امر سبب می‌شود شناسایی ریسک مورد پذیرش شرکت‌های بیمه به صورت دقیق انجام نشود.  با توجه به شرایط موجود صنعت بیمه در ایران، فرم‌های ساده‌تر و کاربردی‌تری برای حمل‌ونقل داخلی و وارداتی- صادراتی  نیز، که برای شبکه فروش مورد پذیرش باشد طراحی شده است. با وجود آنکه فرم‌های کاربردی، جامعیت فرم ایده‌آل را نداشته اما بسیاری از جوانبی را که شرکت‌های بیمه امروزه آن را نادیده می‌گیرند در آن لحاظ شده لذا  از آن می‌توان به منظور شناسایی دقیق ریسک مورد پذیرش توسط شرکت‌های بیمه استفاده کرد. توصیه می‌شود در کنار استفاده از فرم ایده‌آل برای محموله‌های بزرگ، از فرم‌های کاربردی داخلی و وارداتی- صادراتی برای تمامی بیمه‌های باربری حسب صلاحدید استفاده شود. با توجه به ماهیت بین‌المللی بیمه‌های باربری و این‌که بخش عمده‌ای از قرار‌دادهای بیمه‌های باربری به منظور فعالیت‌های وارداتی، صادراتی و یا ترانزیت مورد استفاده قرار می‌‍‌گیرد، لازم است فرم‌های پیشنهاد به زبان انگلیسی ترجمه شود، از این رو دو فرم ایده‌آل و کاربردی وارداتی-صادراتی، به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد تا شرکت‌های بیمه امکان استفاده از آن را با اصطلاحات صحیح بین‌المللی را داشته باشد.
جهت دانلود فایل اینجا را کلیک کنید.